الأربعاء، 5 مايو 2010

ياعبيطــــــه ديه مجاملـــــــه



بش عارفه عايزه ابدء الكلام بحاجه غريبه بس بش عارفه
بس وانا جايا وماشيه فى الشارع كنت عماله افكر
انا لما ارجع هكتب ايه

انا هرغى فى حتت المجامله دى بس بعد شويه
______________________

اليوم كان عجيب حتى الناس اللى شوفتها كنت ماشيه حاسه ان انا بشوف الناس والشوارع والاماكن بطريقه تانيه بش عارفه ليه
سيبكم من وانا فى نص الطريق خلينا اول ماوصلت ميدان العباسيه
بقيت ماشيه بسال الناس عن مركز التعبئه والاحصا والمشكله ان اى حد اسالوه يوصفلى نفس الوصف بس انا امشى خطوه وارجع اسال تانى
بقيت ماشيه والله عقلى بش معايا وحاسه ان انا فى حاجه من جوايا قلق الله واعلم بش عارفه
بس انا ماشيه وبش عارفه نهايه الطريق ايه وهوصل ولا لاء بش عارفه
وكل ماوصل عند حد عشان اساله اقف قداموا ثوانى كده ساكته وبعدين اسال زى مايكون عايزه ارجع تانى بش عارفه
المهم وصلت
دخلت بقيت رايحه جايا رايحه جايا والرجل يرغى
كان راغىىىىىى اووووووووووى بصراحه
والموبيل يرن ارد وارجع ادخل وفضلت كده لحد مالقيت نفسى خد بعضى وراحت خارجه وسايبه الراجل عمال يرغى مع نفسه و خلاص هيسجل اسمى
تقولوا جنان تقولوا هبل بش عارفه
خرجت بقى بقيت واقفه بش عارفه انا همشى ازاى وبش عارفه الاتوبيسات رايحه ولا راجعه بش فاهمه حاجه
راحت ماسكه الموبيل واقعد ارغى رغى فظيع لحد مالقيت صوت تخليص الرصيد خلاص
معرفش ليه انا اتكلمت وانا فى نيتى اخلص الرصيد كل ده وانا ماشيه وبكلم وبش عارفه اصلا اذا كنت ماشيه صح ولا غلط
بس بقى اللى مطمنى ان بتوع المرور اللى سالتهم على المكان وانا راجعه بقوا عملين يسالونى وصلتى ولا لاء وارد وانا برضو ماسكه الموبيل وعماله ارغى ومندمجه فى الرغى وان انا اخلص الرصيد
وبش فى دماغى الاتوبيسات ولا اى حاجه ماشيه لدرجه ان انا كنت بعدى الشوارع من غير ماابص فى عربيه جايا ولا لاء وكذا مره اخلى عربيه تفرمل على اخر لحظه
لحد ماوصلت ميدان العباسيه تانى والرصيد فنش خلاص وواقفت فى نص
ابص قدامى جامعه عين شمس اهى
رواحت حاطه سماعات الموبيل فى ودانى وشغلت اغانى باعلى صوت فى الموبيل وحطيط ايدى فى جيبى وانطلقت على طريق جامعه عين شمس
اولا المكان ده ليا ذاكره كبيرررررره اوووى عندى ذاكره اتكونت فى 4 سنين فى عشره بيبنى وبين الطريق ده
يمكن كان ابعد طريق ليا فى مروحى وانا مروحه بتنا ولما كنت لسه بدرس فى المعهد بس بعشق المشى هناك
ومشيت بقيت ببص للمكان بنظره غريبه اوووى
اده ده بتاع الورد اللى كنت اول مره اشترى ورد كان منه من سنتين كده
اده ده كان فى راجل هنا بيقعد يرسم كنت بقف كتير ايام زمان اتفرج على الرسم بتعوا وكانت بستغربلوا اااوى بس زعلت اوووى عشان مكنش موجود
والناحيه التانيه كليه السن ياااااااااااااااااا ايام اولى معهد من 5 سنين اده كل السنين دى عددت كده والناس اللى كانوا هنا
كنت ماشيه عماله ابص بطريقه كنت حاسه الناس اللى ماشيه بيقولوا مالها دى
كنت ماشيه رايقه اووووووى ودماغى شغاله مع الماضى وبس واى كان الموقف اضحك اوووى من جوه نفسى واقول والله كبرتى ياريرى
وبقى المكان مجرد ذاكره عندك عدت عليكى يجى 5 سنين جريوا كده منك
ولا ايام ماكنت اقعد اغلس على مروه صحبتى ونقعد نودود كده مع بعضيتنا
حتى الاغانى اللى شغاله فى وادنى كانت مع الايام دى مع الذاكره دى
بش عارفه ليه دماغى كانت كده النهارده بس يمكن عشان كنت بقالى كتير مروحتش من طريق الجامعه ومحطه منشيه
والمحطه اللى لما اكون راكبه المترو وبعدى من ناحيتها ببقى مبسوطه اوووى حتى الكراسى وكرسى معين لى هو كمان ذاكره وعشره معايا
واكتشفت حاجه بجد

ان الاماكن بتصون العشره اكتر من البنادمين

معرفش ازاى بس كفايه ان وانا ماشيه وببص على كل مكان هناك لى موقف وعشره وذاكره معايا كنت بضحك اووى من جوايا
كفايه كده رغى على المكان وعلى اللى حصل المهم بس ان انا كنت راجعه مبسوطه اوووووى
معرفش ليه مع انى وانا رايحه كنت حاسه ان انا شايله هم يمكن المكان اللى مشيت فيه هو اللى فرحنى بش عارفه
ورغم ان كنت حاسه بالفشل بس كنت مبسوطه
يظهر كده اتجننت ولا ممكن الشمس اثرت على دماغى
من ضمن الحاجات اللى افتكرتها قدام جامعه عين شمس وكنت بضحك اوووى وعامله اخبى الابتسامه لناس تقول عليا مجنونه

______________________________________