الأربعاء، 25 أبريل 2012

العروسه للعريس والجرى للمتعايس

{ الصحه تاج على روؤس الاصحاء لا يراه الا المرضى }


يمكن لما كنت بسمع اى حد يقولك بش مهم اى حاجه المهم الصحه
كنت بضحك من جوايا واقول ده كلام شعارات
الانسان لما بيتعب اول حاجه بيحسها انوا صعبان عليه نفسه ان هو بش قادر يعمل لنفسه حاجه
بش قادر يتنطط ولا يجرى ولا يعمل اى حاجه
بيبقى شبه ميت
.....
انا بقيت الحمد لله كويسه
واتهريت اكل عسل
يعنى بقيت بنقط عسل طبيعى :डी

___________

انا بحب الفاكهه المزازه
اللى تاكلها تعمل كشعريره كده

__________

انا اشتهرت ياجدعان فى الصين
الاكونت بتاعى بتاع الفيس دخل فيه الصين
ونبى كان نفسى اسالهم عن منى الصينيه
دى واحده صينيه كده كنت اعرفها بس معرفش اختفت فين

________

مطلوب دكتور
يبقى درس السبع سنين بتوع طب
واكل شارب نايم بيذاكر
مكنش بيدخل الامتحان وشايل البرشام فى جزمته
دكتور بش دكتور على متفرج
ولا دكتور كشكول
لحسن بالمنظر ده الواحد يعالج نفسه بنفسه
الله يقطعكم هتموتنا
يعنى تبقى تلاقى مكتوب كده
د- اى اسم
اخصائى معرفش فى ايه ودكتوراه فى ايه واستاذ معرفش فين
قلبك يطمن وتقول بس ده شويه شويه هيبقى عالم
ويطلع فى الاخر ......... مفيش
وحيات النبى ملكوش فى الطب فى الاول خلاص بلاش طب
بش عشان خاطر دادى دكتور ولا ماماى عايز تفرح تتدخل طب وبدعوه الوالدين تتطلع دكتور
سورى يعنى محصلتش ربع كوم
دى حيات ناس
انا لو سابونى ادعى عليكم بش هيكفينى عمرى
انا من ساعت من اتولد لحد الان شوفت دكاتره
شوفت منهم العجب
معرفش بجد ادعى عليكم بأيه

{ كلامى ده اكيد بش لكل الدكاتره بس الكلام ده لدكاتره فعلا انا عنيت بسببهم كتيررر}
لو على المثال
انا اقعد اتعالج 16 سنه من عمرى على ان عندى حساسيه واخد ادويه ليها
والنصيبه السوده ان روحت بش لدكتور واحد لا اكتر من دكتور وكلهم من تحت اسمهم مليان شهادات ادددددددددددددددددددددددددد كده
وطلع فى الاخر ان انا بش عندى اى حاجه تخص الحساسيه ولا من بعيد ولا من قريب
ده حاجه كده صغنونه من اللى شوفتها منهم لو اقعد احكى عايزه مجلد

اللهى ربنا يكرمكم اعتزلوا المهنه دى وارحمونا
وارحمنى انا شخصيا

_____________

اهانتى حتى لو على سبيل الهزار
سكوتى بش معناه ان من جوايا مسامح
بس ربنا هيردلى حقى احسن مانا ارد

________

الاختلاف بين يوم ويوم
ان التاريخ بيتغير
بس

___________

اخر حاجه بقى وده انا كتبت العنوان عليه
العروسه للعريس والجرى للمتعايس
وده سياسه
انا محمئه بجد للناس اللى عامله تجرى ورا ده وتجرى ورا ده
بعيدا ان الشخص ده كويس وهيقى رئيس فى يوم من الايام
او عكس كده
الناس اللى تعبه نفسها وعامله تجرى وتقف وتعتصم عشان مرشح
ايه اللى هتاخدوا فى الاخر!!!

من حق اى انسان يدفع عن اى شخص
وانا بش بكلم على كده

انا بكلم على الفكره نفسها
ان الناس بتتهفت انها تجرى ورا مرشح وتسلم وتبوس فى راسه ونشيل على اكتافنا
ونشتم فى بعض عشانه
ليييييييييييييييه
حتى لو كان المرشح ده البراءه هتنط من وشه
بقى رئيس غصب عنه لازم يكرم الشعب اللى هو هيبقه رئيسه

وكلامى بش على حد بعينه
بس انا بتغاظ من الطيبه اللى موجوده فى الناس اللى فى مرشحين كتير بيستغلوها

وارجوكم كفايه استغلال
الناس دى تعبانه وشقيانه
وشافت المر اكتر من اى شخص اتسجن وعمال يحكى قصته ولا اكنها الف ليله وليله عشان يستعطف الشعب

ارجوكم بلاش تجروا الناس
من مشاعرها وايمانها
الدين ده بينى وبين ربنا
بش تسمح لنفسك انك تتدخل فى علاقه انسان بربنا

ارجوكم بلاش وعود من الهوا
احنا اه كلمه تودينا وكلمه تجبنا
بس عندنا عقل وبنعرف نفكر
ازاى هتخلى مصر بعد الانهيار اللى احنا فيه ده من بطاله وقله سكن وناس عايشه بش عايشه اصلا
هتخليها اوربا بعد ماعرفش اد ايه
ليييييه كنت مين !!
بلاش تستخفوا بعقولنا ونبى

انت وهتلبس فى الرياسه
والله اعلم بقى هتبقى ابن حلال ولا .....

وهيبقى المثل
العروسه للعريس والجرى للمتعايس

فتكم بالعافيه