الثلاثاء، 13 مارس 2012

اهو حبة رغى :)


انا بحسد نفسى واوى كمان ان انا ليا صاحبه زيك :)



بقيت بطبق قانون على اد ماعايزنى اتعشم فيك او فيكى يعنى
اتعامل معايا
يمكن لان انا واحده بتتعامل بتلقائيه مع الكل سوء اعرفوا او بش اعرفوا
بس اكتشفت ان ده ممكن يكون هو اللى بيخلنى اخسر كتير
او عمتا يعنى بيخلى اللى قدامى فاكر نفسه انوا حاجه كبيره عندى
فيبدء يتنطط عليا وال يعنى انا اللى بجرى ورا معرفتهم وببقى محتاجهم فى حياتى
وده للاسف غلط وغلط كبير اوووى منى ومنهم
منى عشان باين منى كده وانا بش ااقصد كده
ومنهم عشان افتكروا كده وهو بش كده خالص
هو كل مافى الامر
ان انا لما بعرف اى حد بتعامل بتلقائيه عاديه خالص
مبحطتش اى اختلاف مابنا قدامى
ولا فى السن ولا فى التفكير ولا فاى حاجه
غير ان اللى قدامى مجرد انسان زيوا زى انا
وببقى نفسى اللى قدامى يتعامل معايا بنفس الاسلوب بش يتكبر عشان فاكرنى انا محتاجه
وانا بش ببقى كده
والله ماببقى كده يارب تفهموا بقى وتبطلوا ترسموا دور انا بش بحبوا



لما بنكبر والخوف عايش جوانا
بنبقى عباره عن حاجه ملهاش معالم
بنخاف نقرب من اى حاجه
وكل شىء بيضيع
حتى الانا اللى هيا نفسنا بضيع
عشان بنكبر وبنلاقى نفسنا معملتش اى حاجه فى حياتها
عشان خايفه
وحتى بنخاف ان احنا نتحرر من الخوف ده



نفسى اتعلم احرج اى حد بيضيقنى
نفسى اتعلم ان بش عشان بنادم اجى على نفسى
نفسى اتعلم التقل على الناس
نفسى اتعلم ان اللى عايز يفهم حاجه يفهمها بش ااقعد اقول ايه المقصود من ورا كلامى
نفسى اتعلم ان انا اخد القرار واتمسك بيه حتى لو حصل ايه مرجعش فيه خوفا على زعل حد
نفسى اتعلم ان اللى عايز يزعل هيزعل بقصد منى او من غير قصد
نفسى اتعلم ان تبقى اولوياتى تبقى انا نفسى
نفسى اتعلم سياسه جر النواعم
نفسى اتعلم سياسه اللف والدوران بش عشان هتعمل بيها لاء عشان ابقى عارفه اتعامل مع اللى بيتعامل معايا بيها
نفسى اتعلم ان الشخص هو الشخص حتى لو مرت عليه مليون الف حاجه ومرت حتى الايام عليه ومفيش حد بيتغير للاحسن ابداا
نفسى اتعلم حاجات كتيرررررررررررررررررر
ولا اكنى اللى عدى من عمرى ده كلوا بح راح كده او كنت بتعلم حاجه بش هتفدنى فاى حاجه
زى الطالب كده اللى يطلع عينوا فى المذاكره طول عمروا
ويطلع يااما يلاقى وظيفه تانيه المفروض عليه ان يشتغلها
او
الشغل اللى هيشتغلوا ملهوش اى علاقه بالتعليم اللى اتعلموا



ممكن تكون كلها تشأؤوم بس اللى بقت جوايا وبجد
انا بقيت منتظره يوم القيامه


انا مبقاش عندى اى طاقه ولا اى حاجه حلوه
ااقدمها لاى حد
ولا بقى عندى اعصاب ان اعيش فى مشاكلى انا بقى بعد كده



يمكن مليانه ذنوب زى زى اى انسان
ان طبيعى ان احنا بنغلط لو حد بيقول على نفسوا ملاك يبقى فى الاصل هو غلطان
بس جوايا حته يمكن جزء صغيرررر جداااا او انا بتعبروا كده
قريب من ربنا



يمكن اكون فيا عيوب واكيد فيا عيوب
ممكن تكون كتير
بس برضو جوايا انسانه تانيه بعيده عن عيوبى اللى انا نفسى بكرها وساعات بتوصلنى ان انا بكره نفسى
انسانه تانيه انا بحبها فيها يمكن مميزات من نظرى انا
ممكن تكون قليله بس انا حبها



الايام بقت شبه بعضها بطريقه تخليك
ماتبقش عارف المواقف ده ولا الاكله دى
حصل ولا اكلتها امبارح ولا النهارده



لو بايدى انا هحذف سنين كتيررررررررر اوى من عمرى
بش عايزها تبقى محسوبه من عمرى



لو قولت السياسه بقى
انا مستعجبه اووووووى من كميه الناس اللى مرشحه نفسها
يمكن عشان اول مره فى حياتى انتباه مع السياسه واخبارها
ويمكن عشان عمرى ماكنت بفكر فى الانتخابات ولا اللى بيحصل فيها
يمكن انا كنت لسه بقول
حتى كلمه الرئيس
لسه الواحد متعود على الكلمه على بعضها
الرئيس حسنى مبارك
ولا اكنها كلمه الرئيس مكتوبه فى شهاده الميلاد بتاعتوا
بس على اى حال ناس داخله الانتخابات تخليك تستعجب الناس دى كانت فين ايام الانتخابات
ولا الكل كان مستخبى
شكلوا كان قاعد على قلبهم
وناس بسيطه اووى بش تقليل منهم بس الفكره نفسها ان شخص بش يملك اى شىء ولا عارف اى شىء
ورايح عشان يبقى رئيس جمهوريه
بجد انا عندى حب فضول ان اعرف مين هيفوز فى الاخر
وياترى كل الناس هتتقبل الرئيس ده
ولا هيبقى عامل زى الوزاره كل شويه تتغير
فعلا العلم عند الله


بس
فتكم بالعافيه