الثلاثاء، 27 مارس 2012

يانكدى يانكدى

بش تبحث عن النكد هو عارف عنوانك هيجى وراك وراك
هتروح منوا فين يعنى !!! لا مفر

كان عندى اعتقد ان اللى حواليا بس هما اللى نكدين
بس اكتشفت ان كل الناس كده
الناس بدور على النكد
وتعجب بيه
او تتعيش معه
معرفش ليه؟؟ بجد ليه
احنا فعلا عالم نكديه !!
ولا النكد بيجى على هوانا

حتى تلاقى من الناس اللى بتحب تسمع اغانى
تقولك شغلى اغنيه حزينه
حتى لو بيحب ومرتبط وكده
الرومانسيه بش ماشيه معانا ؟
ولا مبقاش ليها وجود ؟

ولا الواحد مبقاش عجبه حالوا
عشان كده طول الوقت حاسس بالنكد انوا هو كده بش فى احسن حال
وان فى احسن منوا فى الحياه
مع انى لو بص كويس هيلاقى الشخص التانى ده اللى فاكر انوا عايش مبسوط
هيلاقيه هو كمان نكدى وحزين
عشان فاكر زيوا
وبقى الكل بيدور فى نفس الدايره
محدش عجبه حالوا

او يمكن احنا كــ بشر
فينا الطمع
لما بنوصل لحاجه كنا عايزنها وبش عاجبنا حالنا عشان ناقصنا ومع غيرنا
وناخدها
برضو بنبقى فى نفس الحاله
عشان عايزين حاجه تانيه اكبر واكتر

بنفضل معيشين نفسنا فى نكد
وحزن وكأبه
نفسى اعرف ليه؟

ليه بندور على الحاجه اللى تزعلنى وتخلينى فى حزن
ونكد
ليه حتى الفرح بنعيط فيه ؟؟؟
لييييييه بجد
ليه مصممين ان احنا نفضل نكديين
ليه بنميل للحزن اكتر من الفرح

وبعد كده نقول فين السعاده
!!

ديما كنت بقعد افكر
هو ان انا ارضى باللى انا فيه معناه ان انا كده بش عندى طموح للاعلى ؟؟
يمكن انا كنت برد على نفسى وببقى مقتنعه جدااا بالرد بتاعى
ان انا بش عشان بتنازل عن حاجات بش موجوده فى حياتى بشمعنا كده ان انا مليش طموح
لاء اى انسان لى طموح حتى لو كانت شويه حاجات ملهاش اى لازمه عند حد
بس انا بحاول اقنع نفسى وارضيه باللى هيا فيه
يمكن تكون عيب من العيوب حد يعتقدها ويقول عليا ان انا بش عندى طموح والكلام الكبير ده
بس انا يمكن بحب انا كده ويمكن بعتبرها الميزه الواحده اللى فيا

بس طبيعى زى اى انسانه على وجه الارض
بتزعل وبيبقى فى حياتها حزن وكأبه ونكد كمان
بس يمكن بيبنى وبين نفسى

بجد انا بش عارفه ليه احنا فى حاله حب
مع النكد والحزن
حتى بش بيكفنا ساعه الحزن بس لاء
الفرح كمان بنكد على نفسنا
ونقول الكلمه الشهيره اللى بنقولها لما بنكون بنضحك على اخرنا
اللهم اجعله خير
بنخاف حتى من كتر الضحك
فعلا احنا ناس بتموت فى النكد وبتعز النكد زى عنيها

انا
بدور على حد النكد بش فى قاموسه
عشان انا اتخنقت نكد
هو انا ساعت ببقى نكديه عشان مبقاش كدابه
بس ده عشان اللى حواليك بيخلوك كده
بس انا بجد عندى استعداد
ان ادى النكد استماره 6

_____________

سياسه بقى
سمك لبن تمرهندى
احنا بقينا كده

اه بالحق انا بش فوض حد يكلم باسمى
اه معلش انا برضو اتحسب على الشعب ده
وعندى بطاقه بصوره ابحث مع الشرطه زيكم
يعنى زى زيكم
اوعى تستقل بيا وتقول دى نفريه
لاااااااااااااا والف لاااااااااااااااا
انا ممكن اعمل حزب وحزب ليه
انا هروح ارشح نفسى رئيسه للجمهوريه:p
هيا جت عليا يعنى
فمعلش كده محدش يكلم باسمى



وفتكم بالعافيه