الثلاثاء، 6 ديسمبر 2011

أى كــلامـ

حاله من الهدوء والانتظار
متراقبه ايه اللى هيحصل
ياترى كده ولا ياترى كده كدهوه


رغم حبى الشديد للشتا
بس بقعد اخبى ايدى فى جيبى
والبس الكلوك
وبتكتك
ومهما اعمل بفضل متلجه
رغم كل ده
وبحبه


لدرجه دى الواحد بيخاف من زعل
اى شخص
حتى لو بش مهم !!!


بقول للناس على حاجات وبش بعملها انا
رغم ان انا محتاجها
معرفش ده اسمه ايه


فى الانتخابات
واقفه بره قدام المدرسه وكان بليل فى الساعات الاخيره بتاعت الانتخابات
وبتوع الجيش واقفين
جت واحده ست شكلها على اد حالها يعنى كبيره فى السن
بدور على المدرسه اللى هتنتخب فيها فى اخر دقايق يعنى خلاص كانت المدارس هتقفل
فواحد راجل اخد منها الورقه عشان يشوفلها مكتوب انى مدرسه
وهو بيفتح الورقه قالتلى ياابنى هيا مدرسه جمال عبد الناصر
قالها ياحجه فى اتنين جمال واحده بتاعت ابتدائى ودى اللى هيا كانت قدامها
والتانيه الثانويه
المهم طلعت هيا فى بتاعت الثانويه
يعنى تخرج الشارع وتمشى شويه تلاقيها
لسه الراجل بيقولها بش دى ياحجه التانيه
لاقيتها بكل مافيها بتقول
لاءءءءءءءءءءءءءءءءءءءءءءءءءءءءءءء هيا دى اللى هنتخب فيها
يقولها ياحجه بش دى التانيه
تقولوا لاء هيا بقى اللى هنتخب فيها انا عايزه انتخب
واللى شد انتباهى اكتر
انا بدءت تعيط الست وتقول لاء انا عايزه انتخب
لحد ماجاه واحد من بتاع الجيش لحد عندها وقعد يهديها ويفهمها


هو ليه الشرطه بش تبقى زى بتوع الجيش اللى واقفين قدام المدارس
بش هما هما برضو من نفس البلد
بجد انا اول مره اشوف الادب والاخلاق دى


بقت حافظه وفاهمه اوووى
بس مستنيا حد يقولها
فوووووقى


الكل فاكر حاجه
هيا بقت بش موجوده
او بقت بتهرب
وانا اللى هبررها فى الاخر
ومعرفش هقول ايه


الثقه المعدومه دى فى اللى حواليا
سببها حاجات كتير
يارايت تستحملونى
ويارايت تقدروا ان انا فى الاخر جوايا حاجه حلوه ليكوا


كتيررررررر من خيبت الامل
وكتيررررر من الندم
وكتيرررررر اكتررر من الزعل
بس


خلتونى اقول كلام انا بش مسؤوله عنه
عشان طالع بنرفزه وعصيبه


بحاول اقنع نفسى
وارتب تفكيرى
عشان اوصل
ان انا كده صح
حتى لو غلط


كل مالعمر بيزيد
كل مالعيوب بتكتر
وبش بايدينا
بايد ناس عرفنهم فى وسط مالعمر ماشى
يبقى من حقنا عليهم
انهم
يستحملونا


بقالى كتير بش بقول
فتكم بالعافيه